Ερευνητικά Πεδία
- B2B Μάρκετινγκ
-
Το Βιομηχανικό (Βusiness to Βusiness) Μάρκετινγκ μελετά τη λειτουργία του μάρκετινγκ στη βιομηχανική αγορά, αναφέρεται δηλαδή στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και οργανισμών και αντλεί τις ιδιαιτερότητές του από τη φύση του πελάτη-αγοραστή, ο οποίος είναι επαγγελματίας και όχι ιδιώτης. Παραδείγματα μελέτης: οι βασικές διαφοροποιήσεις μεταξύ βιομηχανικών και καταναλωτικών αγορών, η έρευνα και τμηματοποίηση βιομηχανικών αγορών κ.α.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
- Η αγοραστική συμπεριφορά των επιχειρήσεων και οργανισμών.
- Η επίδραση των χαρακτηριστικών των βιομηχανικών αγορών στις σχέσεις προμηθευτή – πελάτη και στις αποφάσεις μάρκετινγκ
- Διαφήμιση & Επικοινωνία Μάρκετινγκ
-
Η Διαφήμιση αποτελεί βασικό εργαλείο επικοινωνίας για το μάρκετινγκ. Η ενίσχυση της επίγνωσης, η δημιουργία θετικής στάσης, η διαμόρφωση εικόνας, η προώθηση της δοκιμής, της αγοράς και της επανακατανάλωσης του προϊόντος ή της υπηρεσίας αποτελούν ορισμένους από τους στόχους που εξυπηρετεί. Κεντρικό αντικείμενο μελέτης συνιστούν οι παράγοντες και οι διαδικασίες που καθορίζουν την αποτελεσματικότητα ενός διαφημιστικού μηνύματος.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
- Αλλαγή στάσεων μέσω της διαφήμισης σε συνθήκες υψηλής και χαμηλής ανάμειξης.
- Ο ρόλος των συναισθημάτων στην αλλαγή στάσεων απέναντι στο προϊόν μέσω της διαφήμισης.
- Οι επιδράσεις διαφημιστικών μηνυμάτων με περιεχόμενο ασύμβατο με το γνωστικό σχήμα ενός επώνυμου προϊόντος
- Διεθνές Μάρκετινγκ
- Το διεθνές μάρκετινγκ εστιάζει στην αντιμετώπιση των προκλήσεων και αξιοποίηση των ευκαιριών που η παγκοσμιοποίηση της αγοράς δημιουργεί για μια επιχείρηση. Το διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον, η έρευνα αγοράς σε διεθνές επίπεδο, τα εμπόδια και τρόποι εισόδου στις διεθνείς αγορές, οι διεθνείς στρατηγικές συμμαχίες, η τυποποίηση/προσαρμογή της πολιτικής προϊόντος, τιμολόγησης, διανομής και επικοινωνίας, αποτελούν μερικά παραδείγματα μελέτης.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
- Τυποποίηση και προσαρμογή στρατηγικής μάρκετινγκ.
- Εξαγωγές και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
- Σχεσιακό μάρκετινγκ σε διεθνείς εμπορικές συναλλαγές.
- Διαχείριση δια-πολιτισμικών σχέσεων.
- Σχεδιασμός, επιλογή και τρόπος εισόδου σε διεθνείς αγορές.
- Διεθνής και Συγκριτική Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού
- Η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού σε διεθνές επίπεδο μελετά την εφαρμογή των πρακτικών της ΔΑΔ στο διεθνές πλαίσιο. Ασχολείται με τη σύγκριση διαφορετικών μοντέλων εφαρμογής της ΔΑΔ σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
- Συγκριτική μελέτη πρακτικών ΔΑΔ σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.
- Η ΔΑΔ και η επίδραση της στα εταιρικά αποτελέσματα σε διεθνές πλαίσιο.
- Σχέση ΔΑΔ και εθνικής κουλτούρας.
- Δίκτυα Διανομής και Logistics
- Η διανομή αποτελεί ένα από τα τέσσερα στοιχεία του μείγματος μάρκετινγκ. Αφορά σε αποφάσεις που άπτονται της οργάνωσης και διοίκησης των δικτύων διανομής και εφοδιασμού μιας επιχείρησης. Ενδεικτικά θέματα μελέτης αποτελούν ο σχεδιασμός και δομή ενός δικτύου, οι μορφές συνεργασίας και συγκρούσεων ανάμεσα στα μέλη του δικτύου, η διαχείριση των αποθεμάτων και η μεταφορά και αποθήκευση εμπορευμάτων.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
- Σχεσιακό μάρκετινγκ σε δίκτυα διανομής και εφοδιαστική αλυσίδα.
- Δίκτυα διανομής, εφοδιαστική αλυσίδα και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
- Σχεδιασμός και στρατηγικές δικτύου διανομής και εφοδιαστικής αλυσίδας.
- Νέες τεχνολογίες και δίκτυα διανομής.
- Διοίκηση Αλλαγών
-
Μελετά τις διαδικασίες που σχετίζονται με την εφαρμογή οργανωσιακών αλλαγών σε επιχειρήσεις και οργανισμούς με σκοπό την υποστήριξη της επιτυχημένης μετάβασης τους από μία παρούσα κατάσταση σε μία επιθυμητή κατάσταση. Στηρίζεται σε θεωρίες και μοντέλα που προέρχονται από τη στρατηγική, την οργανωσιακή συμπεριφορά και ψυχολογία, τη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού και την ηγεσία.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
- Οι αντιδράσεις των εργαζομένων στην οργανωσιακή αλλαγή.
- Ο ρόλος της προσωπικότητας στην αντίσταση στην αλλαγή.
- Ο ρόλος της εμπιστοσύνης και της ηγεσίας στις συγχωνεύσεις και στις εξαγωγές.
- Η συμβατότητα της οργανωσιακής κουλτούρας.
- Τα αίτια των στάσεων προς την αλλαγή.
- Το άγχος και οι αλλαγές στον εργασιακό χώρο.
- Παράγοντες που επηρεάζουν την ετοιμότητα στις αλλαγές.
- Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού
- Η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού αφορά σε θέματα όπως η στρατηγική διοίκηση ανθρωπίνων πόρων, η διοίκηση αμοιβών/παροχών και κινήτρων, οι εργασιακές σχέσεις, ο προγραμματισμός του ανθρώπινου δυναμικού, η εσωτερική επικοινωνία κ.α.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
- Προσέλκυση και επιλογή ανθρώπινου δυναμικού.
- Εταιρική κοινωνική ευθύνη.
- Η μεταφορά της εκπαίδευσης και η επίδρασή της στην αποδοτικότητα..
- Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού και εταιρική απόδοση.
- Εργασιακά Συστήματα Υψηλής Απόδοσης και στάσεις εργαζομένων.
- Οι καλύτερες πρακτικές της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού.
- Στρατηγική διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού.
- Ηλεκτρονικές εφαρμογές και διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού.
- Διοίκηση Καριέρας
- Μελετά τους παράγοντες που εμποδίζουν ή προωθούν την εξέλιξη των εργαζομένων στις επιχειρήσεις, τόσο σε επίπεδο ατόμου (π.χ. ατομικά χαρακτηριστικά, στρατηγικές καριέρας, μοντέλα διαχείρισης καριέρας) όσο και σε οργανωσιακό επίπεδο (π.χ. πρακτικές διοίκησης καριέρας, εταιρική κουλτούρα).
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
- Φύλο και εξέλιξη καριέρας
- Γενιές και ανάπτυξη καριέρας
- Σύγκρουση εργασίας - οικογένειας και η επίδραση της στην καριέρα
- Το mentoring ως εργαλείο ανάπτυξης και σταδιοδρομίας
- Συγκριτικά μοντέλα καριέρας
- Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία
-
Η επιχειρηματικότητα αφορά τη δημιουργία και διοίκηση νέων επιχειρήσεων, ή επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, οι οποίες προσβλέπουν στην ικανοποίηση μιας ανάγκης, ή στην κάλυψη ενός κενού με καινοτομικό τρόπο. Η μελέτη της επιχειρηματικότητας ξεκινάει από την απόφαση επιχειρηματικής δραστηριότητας και καλύπτει τη διοίκηση της νέας επιχείρησης, τη διαδοχή και την προσαρμογή της κατά τη φάση ανάπτυξής της. Θέματα σχετικά με την επιχειρηματικότητα είναι η λειτουργία των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αλλά και η καινοτομία στα πλαίσια μεγαλύτερων οργανισμών.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:- Προφίλ/χαρακτηριστικά του επιχειρηματία
- Διαδοχή και ανάπτυξη στις οικογενειακές επιχειρήσεις
- Διοικητικές πρακτικές των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
- Εταιρική Eπιχειρηματικότητα (corporate entrepreneurship)
- Κοινωνική Επιχειρηματικότητα
- Ηλεκτρονικό Μάρκετινγκ
-
Το διαδίκτυο και γενικότερα οι νέες τεχνολογίες επικοινωνίας και πληροφορίας αποτελούν πλέον ιδιαίτερα σημαντικούς παράγοντες εξέλιξης και διαμόρφωσης των σημερινών αγορών προσφέροντας στις επιχειρήσεις νέες δυνατότητες, ευκαιρίες αλλά και προβληματισμούς. Η έρευνα σε αυτό το πεδίο στοχεύει στην κατανόηση των επιπτώσεων των νέων αυτών μέσων στις αντίστοιχες στρατηγικές και τακτικές μάρκετινγκ της επιχείρησης..
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
- Στρατηγικές και επιχειρηματικά μοντέλα στο διαδίκτυο.
- Προϊόντα, υπηρεσίες και customization.
- Εμπιστοσύνη στα εναλλακτικά δίκτυα πώλησης.
- Κοινωνικά δίκτυα: χρήσεις, δυνατότητες αξιοποίησης, κίνδυνοι και προβληματισμοί για τις εταιρείες.
- Διαφήμιση και web metrics.
- Ηλεκτρονικές δημοπρασίες.
- Νομικά θέματα στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τη διαχείριση των δεδομένων.
- Viral marketing.
- Διαχείριση δεδομένων για εφαρμογές μάρκετινγκ.
- Μάρκετινγκ Εμπορίου
-
Ασχολείται με τα ιδιαίτερα φαινόμενα και ζητήματα του εμπορίου. Περιλαμβάνει θέματα εμπορικής πολιτικής όπως η διοίκηση συλλογής εμπορευμάτων, η επικοινωνιακή πολιτική της εμπορικής επιχείρησης, η πολιτική τιμών, η διαχείριση του χώρου του καταστήματος, ο τόπος εγκαταστάσεως, η ατμόσφαιρα των καταστημάτων, και η εξυπηρέτηση πελατών.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
- Συμπεριφορά των πελατών στο εμπορικό περιβάλλον.
- Επιλογή καταστήματος από τον καταναλωτή.
- Διοίκηση συλλογής εμπορευμάτων.
- Ο αποτελεσματικός σχεδιασμός προωθητικών ενεργειών.
- Επικοινωνιακή πολιτική της εμπορικής επιχείρησης.
- Πολιτική τιμών στην εμπορική επιχείρηση.
- Διαχείριση του χώρου του καταστήματος.
- Μέθοδοι και τα κριτήρια επιλογής τόπων εγκαταστάσεως και επιδράσεις της ατμόσφαιρας των καταστημάτων στη συμπεριφορά των πελατών
- Μάρκετινγκ Υπηρεσιών
-
Ο κλάδος του μάρκετινγκ υπηρεσιών ασχολείται με τη διερεύνηση των επιπτώσεων των ιδιαιτεροτήτων των υπηρεσιών συγκριτικά με τα αγαθά στη συμπεριφορά των καταναλωτών και σε στρατηγικά ζητήματα του μάρκετινγκ.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
- Διασφάλιση, μέτρηση και διοίκηση της ποιότητας στις υπηρεσίες και επίτευξη αριστείας.
- Διερεύνηση της σημασίας των εργαζομένων στις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών και της βέλτιστης διοίκησης του ανθρώπινου παράγοντα.
- Διοίκηση της επίπτωσης των υλικών στοιχείων και του περιβάλλοντα χώρου παροχής της υπηρεσίας (servicescape) στην αξιολόγηση και την αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών.
- Δημιουργία, διατήρηση και διαχείριση μακροπρόθεσμων σχέσεων με πελάτες και διερεύνηση των θετικών και αρνητικών συνεπειών αυτής της στρατηγικής προσέγγισης.
- Μοντέλα Μάρκετινγκ
-
Μέσω των μοντέλων επιχειρείται η επιστημονική ερμηνεία σχέσεων και φαινομένων στο φως των εμπειρικών δεδομένων. Η έρευνα στα μοντέλα μάρκετινγκ χρησιμοποιεί και αναπτύσσει προηγμένες στατιστικές και οικονομετρικές μεθόδους. Η δομή των μοντέλων και ο τρόπος εμπειρικής εκτίμησης τους καθορίζεται από τη μορφή των μεταβλητών και των σχέσεων που αναπτύσσονται μεταξύ τους.
Το πεδίο των μοντέλων αφορά την ευρύτερη περιοχή του επιστημονικού μάρκετινγκ (marketing science), δηλαδή την επιστημονική προσέγγιση στη μελέτη των φαινομένων που απασχολούν το μάρκετινγκ. Η πρόοδος στην ανάπτυξη και εφαρμογή ποσοτικών μοντέλων μάρκετινγκ επιταχύνεται από την αυξανόμενη διαθεσιμότητα εμπειρικών δεδομένων και την ταχύτατη εξέλιξη των σχετικών αναλυτικών μεθόδων.
- Οργανωσιακή Συμπεριφορά & Ψυχολογία
- Η Οργανωσιακή Συμπεριφορά και Ψυχολογία μελετά τη συμπεριφορά και τις γνωστικές και συναισθηματικές διεργασίες των ατόμων σε σχέση με το εργασιακό τους περιβάλλον.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
Εκφοβισμός στον εργασιακό χώρο. Πηγές άγχους και ισορροπία μεταξύ προσωπικής και εργασιακής ζωής. Εταιρική επικοινωνία - οργανωσιακή σιωπή. Οργανωσιακή αρετή. Αλλαγή στις στάσεις και αντιδράσεις των εργαζομένων. Ο ρόλος της οργανωσιακής κουλτούρας στην αποδοτικότητα. Αποτελεσματική ηγετική συμπεριφορά.
- Πολιτική Προϊόντος
- Η Πολιτική Προϊόντος εστιάζει στις στρατηγικές αποφάσεις που άπτονται του προϊοντικού χαρτοφυλακίου μίας επιχείρησης. Ο κύκλος ζωής ενός προϊόντος, η ανάπτυξη, η τροποποίηση και η κατάργηση προϊόντων, οι κρίσιμοι παράγοντες επιτυχίας των νέων προϊόντων και η υιοθέτηση και διάχυση καινοτομιών αποτελούν μερικά ενδεικτικά θέματα μελέτης.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
Διαδικασία ανάπτυξης νέων προϊόντων. Υιοθέτηση και διάχυση καινοτομιών στην αγορά. Branding. Συσκευασία. Διαδικασία τροποποίησης και κατάργησης προϊόντων.
- Προσωπική Πώληση & Διοίκηση Πωλήσεων
- Η Προσωπική Πώληση αφορά στη μελέτη της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης μεταξύ και εντός ατόμων/επιχειρήσεων έτσι ώστε να δημιουργηθεί οικονομική ανταλλαγή μέσα σε ένα πλαίσιο δημιουργίας αξίας. Η Διοίκηση Πωλήσεων, αφορά στη στρατηγική διοίκησης των ατόμων που εμπλέκονται στη διαδικασία αυτή.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
Στρατηγική πωλήσεων. Δημιουργία αξίας μέσω του δυναμικού πωλήσεων. Συμβουλευτική πώληση. Διαχείριση σχέσεων πωλητών-αγοραστών. Διοίκηση πωλήσεων. Ψυχοσυναισθηματικές καταστάσεις πωλητών.
- Στρατηγικό Μάρκετινγκ
- Ασχολείται με τη μελέτη των εναλλακτικών στρατηγικών δημιουργίας διαρκούς ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος μέσω της αποτελεσματικής κατανομής των επιχειρησιακών πόρων και των κατάλληλων ενεργειών μάρκετινγκ. Για παράδειγμα περιλαμβάνει την ανάλυση του εξωτερικού και εσωτερικού περιβάλλοντος, την αξιολόγηση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου, την επιλογή αγορών στόχων, την παρακολούθηση και τον έλεγχο προγραμμάτων μάρκετινγκ κ.α.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
Επιχειρησιακοί προσανατολισμοί. Καινοτομία και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ικανοποίηση του πελάτη. Επιχειρησιακοί πόροι και ικανότητες.
- Συμπεριφορά Καταναλωτή
- Αφορά στη μελέτη των διαδικασιών μέσω των οποίων οι καταναλωτές αναζητούν, επιλέγουν, αποκτούν, χρησιμοποιούν και απορρίπτουν αγαθά και υπηρεσίες. Παραδείγματα μελέτης: oι επιδράσεις του εξωτερικού περιβάλλοντος και οι εσωτερικές διεργασίες στη λήψη αγοραστικών αποφάσεων όπως οι αξίες, τα δημογραφικά χαρακτηριστικά, ο τρόπος ζωής, οι στάσεις, τα συναισθήματα κ.α.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
Διαδικασίες διαμόρφωσης στάσεων και αξιολόγησης των εναλλακτικών επιλογών Διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Επιδράσεις της ανάμειξης των καταναλωτών με την αγοραστική απόφαση στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Η συμπεριφορά αναζήτησης ποικιλίας ως αποτέλεσμα προϊοντικών χαρακτηριστικών και προϊοντικής κατηγορίας. Παράγοντες που καθορίζουν την αποτελεσματικότητα των κουπονιών ως μέσου προώθησης πωλήσεων.
- Σχεσιακό Μάρκετινγκ
- Αφορά στη μελέτη των διαδικασιών μέσω των οποίων οι καταναλωτές αναζητούν, επιλέγουν, αποκτούν, χρησιμοποιούν και απορρίπτουν αγαθά και υπηρεσίες. Παραδείγματα μελέτης: oι επιδράσεις του εξωτερικού περιβάλλοντος και οι εσωτερικές διεργασίες στη λήψη αγοραστικών αποφάσεων όπως οι αξίες, τα δημογραφικά χαρακτηριστικά, ο τρόπος ζωής, οι στάσεις, τα συναισθήματα κ.α.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
Διαδικασίες διαμόρφωσης στάσεων και αξιολόγησης των εναλλακτικών επιλογών Διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Επιδράσεις της ανάμειξης των καταναλωτών με την αγοραστική απόφαση στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Η συμπεριφορά αναζήτησης ποικιλίας ως αποτέλεσμα προϊοντικών χαρακτηριστικών και προϊοντικής κατηγορίας. Παράγοντες που καθορίζουν την αποτελεσματικότητα των κουπονιών ως μέσου προώθησης πωλήσεων.
- Τιμολογιακή Πολιτική
- Αφορά στη διερεύνηση των παραγόντων που επηρεάζουν την τιμολόγηση προϊόντων και υπηρεσιών για τον σχεδιασμό της κατάλληλης πολιτικής με στόχο την αύξηση της κερδοφορίας.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
Εξέταση των ενδο-επιχειρησιακών και εξω-επιχειρησιακών παραγόντων που επηρεάζουν την τιμή ενός προϊόντος. Ανάλυση της σχέσης τιμής – συμπεριφοράς καταναλωτή. Διερεύνηση της διαδικασίας τιμολόγησης ενός προϊόντος (τιμολογιακοί στόχοι, μέθοδοι και πολιτικές). Εξέταση της απόφασης μεταβολής των τιμών. Τιμολόγηση νέων προϊόντων. Τιμολόγηση στα διαφορετικά στάδια του κύκλου ζωής ενός προϊόντος.
- Τουριστικό Μάρκετινγκ
- Ασχολείται με τη μελέτη και εφαρμογή των βασικών αρχών και στρατηγικών μάρκετινγκ στο πεδίο της τουριστικής αγοράς. Περιλαμβάνει εξειδικευμένα θέματα όπως για παράδειγμα τα κίνητρα και η ικανοποίηση του τουρίστα, η έρευνα και τμηματοποίηση της τουριστικής αγοράς, η προώθηση τουριστικών αγαθών και υπηρεσιών, η διαφήμιση και επωνυμία τουριστικών προορισμών, η τουριστική βιομηχανία, κλπ.
Ενδεικτικά ερευνητικά θέματα:
Μάρκετινγκ τουριστικών οργανισμών. Προώθηση τουριστικού προϊόντος. Εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Μάρκετινγκ τουριστικών προορισμών. Τουριστικό μάρκετινγκ και βιώσιμη ανάπτυξη.
- Άλλο
- Ερευνητικά πεδία που εντάσσονται σε άλλους επιστημονικούς κλάδους και περιοχές όπως η Οικονομική Επιστήμη, η Κοινωνική Ψυχολογία, η Οικονομική Ψυχολογία, η Ηλεκτρονική Επικοινωνία, οι Ποσοτικές Μέθοδοι, η Ανάλυση Επιχειρηματικών Αποφάσεων κ.λπ.